Viser innlegg med etiketten Språk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Språk. Vis alle innlegg

torsdag 29. januar 2009

Det blir blank stemme på meg!

Språkstrid hjelper ikke mye, hverken ute i det virkelig liv eller på Wikipedia. Det er en skyttergravskrig uten like, som dessverre bare medfører krangling.

I mine øyne er det to argumenter som er gjeldende:

Å bruke forkortelsen "nb" blir teknisk riktig, for to likestilte språk, i stedenfor "no", som ikke er et språk i det hele tatt.

Som tekniker er det for meg viktig at ting skal være teknisk riktig. Vi har endel problemer med f.eks. no.wikinews.org, som tillater begge målformer og som andre språk lenker til "norsk (bokmål)" (hmmm, dette minner meg om at jeg lovet Jon Harald å skrive et script for å endre på dette... kanskje vurdere å titte litt på det snart).

Det faktum at ting fra begynnelsen er feil gjør at ting blir dårligere over tid, og skaper stadig flere problemer. En feil som burde vært rettet for mange år siden skaper stadig flere problemer, noe vi nå merker (det hadde vært betydelig enklere å flytte i 2005, selv om det ikke var lett da heller).

Personlig er jeg veldig glad i nynorsk, og ser gjerne at det kommer tydeligere frem som endel av vår kultur, selv om jeg mot tvungen sidemålsundervisning i skolen.

Å flytte nå vil være skadelig for Wikipedia på bokmål/riksmål

Ja, definitivt skadelig. Google-dokumentasjon på "ikke noe problem" eller ei; jeg tror nok noen av SQL-spørringene i databasene til Google ikke bare sjekker HTTP Redirect-meldinger, men også URL-feltet, og da vil vi miste rank hos Google. Wikipedia former hvordan andre leksikon skal fungere, og når de tar etter oss, og vi faktisk får konkurranse på våre premisser, så er det ikke riktig at vi skal ødelegge for oss selv ved å ødelegge pagerank hos søkemotorer.

Det er også et spørsmål som vi diskuterer noen ganger på jobb: fordi ting blir teknisk riktig, så betyr ikke det at det er verdt å bruke ressurser på.


Jeg skulle ønske det var noen fasitsvar på dette, men det er det ikke. Jeg har derfor kommet til den konklusjonen at det jeg ønsker i realiteten er:
  • MediaWiki og andre interne ting i Wikimedia går over til å bruke nb i stedenfor no der det er bokmål som brukes (f.eks. oversettelser av MediaWiki)
  • no.wikipedia.org flyttes til nb.wikipedia.org når redesign av Wikipedia gjør det aktuelt, altså hvis man uansett får andre tap i forbindelse med omlegginger av MediaWiki-plattformen, eller internett endrer seg på en slik måte at man må legge om strukturen.

Kom nå også på at det kunne vært en mulighet at både nb og no kan gi resultater for bokmåls-databasen, og flytte over til nb over tid, men det krever også litt mer prosjektering og planlegging enn det skyttergravskrigen vår har kunnet gjøre.



Som et resultat av dette, har jeg bestemt meg for å stemme blankt i den pågående avstemningen, da prosessen som har ført frem til denne avstemningen rett og slett har vært for preget av følelser og krangling til at jeg greier å finne en fornuftig løsning som jeg mener "dette er riktig!"

mandag 19. januar 2009

Språkdebatt i Wikipedia-Norge

Akkurat nå raser det en språkdebatt på Tinget om hvorvidt Wikipedia på Bokmål/Riksmål bør bytte fra språkkoden no (som gjelder begge de norske språkene), til den korrekte koden nb (bokmål).

Begge sider har i mine øyne fornuftige argumenter:
  • no-koden skaper endel problemer for wikimedia-prosjekter som faktisk er delt mellom begge språk (wikinytt og wikibooks har interwiki-lenker til Norsk (bokmål), selv om artikkelen er på nynorsk)
  • Det vil synliggjøre at vi har to språk, og to (eller faktisk tre, om vi tar med nord-samisk Wikipedia) Wikipediaer
  • no-koden kan i fremtiden brukes til en felles webside/portal for å markedsføre alle norske (evt. alle skandinaviske) Wikipediaer. Det er dog noen år før vi kan gjøre noe med dette, så vi kan ikke planlegge bruken i dag.
  • Debatten om at nynorsk-folket føler seg undertrykt vil forhåpentligvis gi seg... (I hvertfall i Wikipedia-sammenheng...)
men...
  • Wikipedia på bokmål/riksmål vil trolig miste Google-rank, i hvertfall for en midlertidig periode
  • De færreste bruker URLen http://no.wikipedia.org og vil ikke merke at man bytter til nb.wikipedia.org. De aller fleste (utenom de som er aktive på Wikipedia) kommer sannsynligvis inn via Google eller andre søkemotorer, eller via lenker, og endringen vil dermed være uten hensikt.
  • At ting blir teknisk riktig, betyr ikke at man skal gjøre kjempestore endringer, bare fordi det blir riktig.
  • Wikipedia møter i disse dager stor konkurranse, i dag ble det annonsert at KNOL er oppe i 100 000 artikler, samtidig som Store Norske Leksikon lanserer sitt frie alternativ i løpet av kort tid. Har vi råd til å gjøre så store endringer akkurat nå?

Det er en skyttergravskrig uten like i debattene på Wikipedia. I mine øyne er det ingen av sidene som kan ha rett i dette. Ja, jeg mener at vi bør bytte til nb, men jeg tror ikke akkurat nå er riktig tidspunkt. Det burde ha skjedd i 2004/2005 når skillet mellom bokmål og nynorsk skjedde, men da som nå var det ikke mulig å bli enige om noe. Men om vi ikke gjør det nå, når skal vi da gjøre det?

Vær så snill; bli ferdig å krangle, så vi kan få tatt en avstemming, og bli ferdig. Så kanskje jeg kan få Tinget inn på overvåkingslista mi igjen... Og kanskje jeg få bestemt meg for hva jeg selv mener er riktig også