mandag 19. januar 2009

Språkdebatt i Wikipedia-Norge

Akkurat nå raser det en språkdebatt på Tinget om hvorvidt Wikipedia på Bokmål/Riksmål bør bytte fra språkkoden no (som gjelder begge de norske språkene), til den korrekte koden nb (bokmål).

Begge sider har i mine øyne fornuftige argumenter:
  • no-koden skaper endel problemer for wikimedia-prosjekter som faktisk er delt mellom begge språk (wikinytt og wikibooks har interwiki-lenker til Norsk (bokmål), selv om artikkelen er på nynorsk)
  • Det vil synliggjøre at vi har to språk, og to (eller faktisk tre, om vi tar med nord-samisk Wikipedia) Wikipediaer
  • no-koden kan i fremtiden brukes til en felles webside/portal for å markedsføre alle norske (evt. alle skandinaviske) Wikipediaer. Det er dog noen år før vi kan gjøre noe med dette, så vi kan ikke planlegge bruken i dag.
  • Debatten om at nynorsk-folket føler seg undertrykt vil forhåpentligvis gi seg... (I hvertfall i Wikipedia-sammenheng...)
men...
  • Wikipedia på bokmål/riksmål vil trolig miste Google-rank, i hvertfall for en midlertidig periode
  • De færreste bruker URLen http://no.wikipedia.org og vil ikke merke at man bytter til nb.wikipedia.org. De aller fleste (utenom de som er aktive på Wikipedia) kommer sannsynligvis inn via Google eller andre søkemotorer, eller via lenker, og endringen vil dermed være uten hensikt.
  • At ting blir teknisk riktig, betyr ikke at man skal gjøre kjempestore endringer, bare fordi det blir riktig.
  • Wikipedia møter i disse dager stor konkurranse, i dag ble det annonsert at KNOL er oppe i 100 000 artikler, samtidig som Store Norske Leksikon lanserer sitt frie alternativ i løpet av kort tid. Har vi råd til å gjøre så store endringer akkurat nå?

Det er en skyttergravskrig uten like i debattene på Wikipedia. I mine øyne er det ingen av sidene som kan ha rett i dette. Ja, jeg mener at vi bør bytte til nb, men jeg tror ikke akkurat nå er riktig tidspunkt. Det burde ha skjedd i 2004/2005 når skillet mellom bokmål og nynorsk skjedde, men da som nå var det ikke mulig å bli enige om noe. Men om vi ikke gjør det nå, når skal vi da gjøre det?

Vær så snill; bli ferdig å krangle, så vi kan få tatt en avstemming, og bli ferdig. Så kanskje jeg kan få Tinget inn på overvåkingslista mi igjen... Og kanskje jeg få bestemt meg for hva jeg selv mener er riktig også

2 kommentarer:

  1. Store Norske Leksikon blir ikke fritt, det blir gratis! ;-)

    SvarSlett
  2. Sånn jeg tolker intensjonene som har kommet ut, så ønsker de å ha det fritt for gjenbruk og sitering, og at de har satt seg inn i hva begrepene betyr. Det kommer helt sikkert et par begrensninger, men det er begrensninger på CC-BY-NC og GPL (i forhold til BSD-lisensen) også, uten at det blir ansett som mindre fritt.

    Inntil jeg har blitt overbevist om det motsatte (f.eks. ved lansering), så regner jeg med at de forsøker så godt de kan å gjøre innholdet fritt, og har tenkt til å si det.

    SvarSlett